خطرناک ترین عادات غذایی مبتلایان به دیابت!
بیماران دیابتی با مدیریت بیماری و سلامت خود و همچنین با ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب و پرهیز از چاق شدن و کنترل فشار خون می توانند زندگی سالمی داشته باشند و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار باشند.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازreadersdigest با این حال برخی عادات غلط تغذیه ای در این بیماران شامل پرش از وعده های غذایی اصلی و در نتیجه افت ناگهانی قند خون، مدیریت این بیماری را سخت تر می کند:

رژیم غذایی سرشار از چربی های خطرناک: تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد چربی یعنی بیش از 30 درصد از کل کالری دریافتی، ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود و یا سیر آن را وخیم تر کند. به مبتلایان یه دیابت توصیه می شود به طور کامل از چربی های اشباع شده و غذاهای رستورانی پرهیز کنند. در عوض مصرف چربی های اشباع نشده علاوه بر این که مقاومت به انسولین را کاهش می دهد، منجر به کاهش چربی کبد نیز می شود. آووکادو، روغن زیتون، کره مغزها، دانه ها و ... سرشار از چربی های مفید هستند و آنهم برای بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش سطح ال دی ال یا کلسترول بد و کاهش تری گلیسیرید و فشار خون

مصرف زیاد گوشت قرمز: مصرف بیش از نصف بشقاب گوشت قرمز ممکن است روی حساسیت به انسولین در دیابتی ها تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، افزایش مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. محدود کردن گوشت قرمز و استفاده از غذاهای دریایی و گوشت سفید، در عوض منجر به سلامت قلب و عروق می شود.

عدم تعادل در وعده های غذایی: خوردن بیش از حد یک گروه از مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و کاهش مصرف سبزی ها و یا پروتئین های بدون چربی باعث بالا رفتن قند خون میشود. وعده های غذایی متعادل در مبتلایان به دیابت باید شامل تمام ریزمغذی ها باشد: شامل پروتئین بدون چربی، برنج قهوه ای که کربوهیدرات پیچیده است، و میزان مناسب از میوه ها و سبزیجات.

پرش از وعده های غذایی: پرهیز کردن از یکی از وعده های اصلی غذایی و گرسنه ماندن به مدت طولانی مدت منجر به هیپوگلیسمی یا افت ناگهانی قند خون می شود؛ بخصوص اگر این بیماران در حال مصرف داروهای خاص دیابت باشند. هیپوگلیسمی در صورت عدم درمان باعث ایجاد سردرگمی در بیمار، و یا غش می شود. هیپوگلیسمی شدید همراه با تشنج، کما و در موارد نادرتر مرگ است. سازگاری در وعده های غذایی بسیار مهم است و باعث ثبات قند خون می شود.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های ساده: کیفیت کربوهیدرات در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید را افزایش خطر مقاومت به انسولین در ارتباط است. محصولات فراوری شده و حاوی قند باید در دیابتی ها جای خود را به محصولات حاوی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده، غلات سبوس دار و ... بدهند.

عدم کنترل قند خون قبل از ورزش: نظارت مستمر بر قند خون قبل از ورزش و فعالیت بدنی در مبتلایان به دیابت بسیار مهم است زیرا ورزش خود عاملی است که قند خون را کاهش می دهد. به همراه داشتن یک میان وعده کوچک برای جلوگیری از افت ناگهانی قند خون حین ورزش را نباید فراموش کرد. حتی به برخی بیماران توصیه می شود که قرص گلوکز را به همراه داشته باشند. نوشیدنی های ورزشی نیز می تواند برای درمان هیپوگلیسمی حین ورزش مفید باشد. در مورد موثرترین روش های ورزشی و راههای پیشگیری از افت قند خون حین ورزش باید با پزشک مشورت کرد.

پرخوری: نه تنها منجر به کاهش بهبود حساسیت به انسولین می شود، بلکه مدیریت وزن را که خود بخشی مهم در کنترل دیابت است را دچار مشکل می کند. برای افراد مبتلا به دیابت، پرخوری و داشتن وزن اضافی با مقاومت به انسولین و همچنین نیاز بیشتر به دارو همراه است. در حالت ایده ال، قند خون افراد دیابتی پس از صرف هر کدام از وعده های غذایی باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر میزان قند خون قبل از غذا، 120 و بعد از غذا 250 میلی گرم در دسی لیتر باشد، این نشان دهنده مصرف یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات است.

مصرف میان وعده یا وعده اصلی شام درست قبل از زمان خواب: فاصله کم میان خوابیدن در شب و مصرف میان وعده ها یا شام، می تواند منجر به افزایش قند خون ناشتا در صبح روز بعد شود. خوراکی های سرپایی در شب و دو ساعت قبل از خواب باید حاوی فیبر و کربوهیدرات به میزان 20 گرم یا کمتر باشد. پروتئین های بدون چربی را نیز می توان به عنوان وعده شام مصرف کرد.